مقالات

مقالات الکترونیک

  • نیکولا تسلا  (10   جولای ، 1856 - 7 ژانویه ، 1943) یک فیزیکدان ، مخترع و مهندس برق صربی - آمریکایی بود. مشهورترین کوشش تسلا ارائه تئوری الکتریسیته جریان متناوب چند فاز بود که او در ساخت اولین موتور القایی در سال 1882م بکار برد و نیز توسعه طراحی تعداد زیادی از دیگر ماشینهای الکتریکی و فنآوریهای مرتبط. تئوری او و بسیاری از |اختراعات ثبت شده او زیر بنای سیستم توان الکتریکی پیشرفته کنونی را پایه گذاری کردند. تسلا همچنین برای اختراع سیم پیچ تسلا و توربین بدون تیغه (که بر اساس اصول روان روی مایعات و اثر لایه مرزی کار می‌کند) مورد توجه قرار گرفته است.

    7848 تعداد بازدید
  • برد مدار چاپی  (PCB)  شامل مجموعه‌ای از مدارهای الکتریکی بوده و می‌تواند یک طرفه (یک لایه مس)، دو طرفه (دو لایه مس) و یا حتی چند لایه باشد؛ بطوریکه قطعات الکترونیکی مانند مقاومت، خازن، آی سی و … بر روی آن مونتاژ شده و جهت استفاده در تجهیزات الکترونیکی بکار می‌رود. ماده خام تشکیل دهنده این بردها از متریال‌های مختلفی مانند فایبر، راجرز، تفلون، فلکسی بل و … ساخته شده و با ضخامت‌های ۰٫۲ تا ۳٫۲ میلیمتر عرضه می‌گردند. استاندارد جهانی تولید بردهای مدار چاپی بر اساس استاندارد UL وIPC بوده و جهت طراحی این بردها عموماً از نرم‌افزار Protel استفاده می‌گردد.


     

  • بردهای مدار چاپی (PCB) ها دارای یک پوشش نهایی مس روی سطح شان هستند. اگر مس بدون پوشش و محافظ باشد، با هوا اکسید شده و در نتیجه برد مدار چاپی غیر قابل استفاده خواهد شد.

     قبل از اسمبل کردن قطعات، پوشش نهایی روی برد اعمال می شود. پوشش نهایی را می توان روکشی تعریف کرد که بمنظور حفاظت از Solder خارجی ترین لایه (PCB)  بکار می رود که بعدا در فرایند Wave یا Reflow مورد استفاده قرار می گیرد

    10381 تعداد بازدید
  • یکی از کاملترین نرم افزارهای تخصصی رشته برق Protel DXP می باشد. این نرم افزار با ارائه مجموعه کاملی از قطعات و کتابخانه ها، روند کار بر روی طرح را آسان می نماید . Protel DXP سیستم کامل و منسجمی است که از آن می توانید برای ترسیم، شبیه سازی، بررسی صحت عملکرد و پیاده سازی طرحهای الکترونیکی، با هدف نیل به PCB یا FPGA، استفاده نمود

    21555 تعداد بازدید
  • ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با انواع برد های مدار چاپی  (pcb)  از لحاظ مواد خام تشگیل دهنده آشنا کنیم.

    برد مدار چاپی صفحه ای است شامل مدارهای الکتریکی  که در  انواع مختلف ، سایز های مختلف ، جنس های مختلف ، تکنولوژی های مختلف ، لایه های مختلف ، کیفیت های مختلف و .... تولید میشوند

    28395 تعداد بازدید
  • ما در مقاله های گذشته شما را با برد مدار چاپی و تقسیم بندی انواع برد مدار چاپی از لحاظ  مواد خام تشگیل دهنده آشنا کردیم . در این مقاله قصد داریم با انواع برد مدار چاپی از لحاظ چاپ مس آشنا کنیم  .

    12929 تعداد بازدید
  • مهم ترین بخش طراحی برد مدار چاپی این است که برد طراحی شده جوابی درست دهد  ،  جواب دادن برد به چندین عامل بستگی دارد . 

    14452 تعداد بازدید
  • در صنعت برق، از شماتیک Schematics  معمولاً برای شرح‌دادن طراحی تجهیزات استفاده می‌شود.  نقشه شماتیک راهنمایی است برای مهندسین الکترونیک ، جهت نمایش طراحی یک مدار الکترونیکی ، قطعات و مونتاژ مدار و همچنین نشان دهنده عمالکرد و وظیفه مدار است  .

    42409 تعداد بازدید
  • نمادهای الکترونیک علائمی هستند که برای نمایش عناصر الکترونیکی بر روی شماتیک مدارات و فیبرهای الکترونیکی و بیشتر مدارات الکتریکی بکار میروند. که نشان دهنده دستگاه ها و سیم های دنیای واقعی است.

    17224 تعداد بازدید
  • مقاومت :به یاد داشته باشید که  اساسی‌ترین قطعه یک نقشه شماتیک مقاومت‌ است .  یک مقاومت را با شکل زیگزاگ نشان دهید که دو پایه از دو طرف آن خارج شده است.

    27192 تعداد بازدید
  • دایود (دیود ) یکی از قطعات پرکاربرد الکترونیک است که از مواد اولیه نیمه رسانا ساخته شده است.

  • ترانزیستور را معمولاً به عنوان یکی از قطعات الکترونیک می‌‌شناسند. ترانزیستور یکی از ادوات حالت جامد است که از مواد نیمه رسانایی مانند سیلیسیم (سیلیکان) ساخته می‌شود.
    ترانزیستور هم در مدارات الکترونیک آنالوگ و هم در مدارات الکترونیک دیجیتال کاربردهای بسیار وسیعی دارد.
    در مدارات آنالوگ ترانزیستور در حالت فعال کار می‌کند و می‌توان از آن به عنوان تقویت کننده یا تنظیم کننده ولتاژ (رگولاتور) و… استفاده کرد.

     

  • مقاومت یا رزیستور قطعه ایست که وظیفه ی آن محدود کردن جریان و ایجاد ولتاژ مناسب است 

  • ARM    مخفف  Machines Advanced RISC   است.پردازنده  ARM متعلق به خانواده‌ای از CPUهاست که اساساً مبتنی بر طراحی RISC هستنداین پردازنده ها می‌توانند 32 بیتی یا 64 بیتی باشند پردازنده های RISC سرعت بالایی دارند، زیرا تعداد کمی دستورالعمل اجرایی بهینه دارندهمچنین این پردازنده‌ها تعداد ترانزیستور کمتری نسبت به پردازنده‌های با توان پردازشی مشابه دارند

  • شابلون (SMD STENCIL)

    شابلون مونتاژ SMD یا استنسیل یک ورق فولادی ضد زنگ با روزنه هایی (سوراخها) است که با لیزر برش خورده است که برای قرار دادن خمیر لحیم در مکان های مشخص شده بر روی یک برد PCB خام استفاده می شود تا در مرحله بعد بتوان قطعات نصب سطحی SMD را روی سطح PCB قرار داد و مونتاژ کرد.

  • تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها، دوربین‌های دیجیتال، سیستم‌های ناوبری، تجهیزات پزشکی و سایر دستگاه‌های قابل حمل کم‌مصرف اغلب حاوی مدارهای مجتمع متعددی هستند که بر روی فرآیندهای نیمه‌ رسانای مختلف تولید می‌شوند. این دستگاه ها معمولاً به چندین ولتاژ تغذیه مستقل نیاز دارند که هر کدام معمولاً با ولتاژی که توسط باتری یا منبع تغذیه خارجی ac-to-dc تأمین می شود متفاوت است.

  • پلی تترا فلوئورواتیلن (PTFE) ( Polytetrafluoroethylene ) یک فلوئوروپلیمر مصنوعی یا سنتز شده از تترافلوئورواتیلن است که کاربردهای بسیار فراوانی دارد. این ماده بیشتر با نام تجاری تفلون شناخته می‌شود.
     

+
+
 اصفهان - اپادانا دوم - ک لاله - نبش بن بست مهر - پ ٧٥ 
 info@teslamadar.com
 36624180

طراحی و پیاده سازی توسط : ديجيتال مارکتينگ يلدا