خازن یا capacitor چیست

خازن یک قطعه الکترونیکی است که انرژی الکتریکی را ذخیره می کند. مانند یک باتری کوچک است، اما به جای ذخیره انرژی در مواد شیمیایی، از یک میدان الکتریکی استفاده می کند

خازن یک جزء الکترونیکی غیرفعال است که انرژی الکتریکی را در یک میدان الکترواستاتیک ذخیره می کند. برخلاف باتری که از واکنش‌های شیمیایی برای ایجاد جریان مداوم استفاده می‌کند، خازن انرژی را با جدا کردن بارهای مثبت و منفی روی دو صفحه رسانا ذخیره می‌کند.
در اینجا نحوه عملکرد آن توضیح داده شده است.

 

 

  • ساختار اصلی:   یک خازن از دو صفحه فلزی نازک تشکیل شده است که توسط یک ماده عایق به نام دی الکتریک از هم جدا شده اند.دو صفحه فلزی را در مقابل هم تصور کنید که یک ورقه پلاستیکی در بین آنها قرار دارد
     
  • ذخیره انرژی: هنگامی که خازن را به باتری متصل می کنید، بارهای مثبت در یک صفحه و بارهای منفی در صفحه دیگر ایجاد می شود
  • ظرفیت خازنی: مقدار انرژی که یک خازن می تواند ذخیره کند بستگی به ظرفیت آن دارد که بر حسب فاراد (F)

کاربردها: خازن ها کاربردهای زیادی در الکترونیک دارند.

آنها می توانند:

  • فیلتر سیگنال های: AC   در مدارهای AC،  خازن ها اجازه می دهند جریان ،  جریان داشته باشد اما DC را مسدود می کند. این برای فیلتر کردن نویزهای ناخواسته در سیگنال ها مفید است.
  • جریان DC صاف: خازن ها می توانند انرژی را به سرعت ذخیره و آزاد کنند و به رفع نوسانات برق DC کمک کنند.
  • ذخیره‌سازی موقت نیرو: خازن‌ها می‌توانند انرژی کوتاهی را فراهم کنند که در فلاش دوربین یا پشتیبان‌گیری از حافظه رایانه مفید است.
  • مدارهای تنظیم: در مدارهای رادیویی، خازن‌ها با سلف‌ها برای تنظیم مدار با فرکانس‌های خاص استفاده می‌شوند و عملکردهایی مانند انتخاب ایستگاه‌های رادیویی را ممکن می‌سازند.
  • کوپلینگ و جداسازی سیگنال: از خازن ها می توان برای انتقال سیگنال ها بین قسمت های مختلف مدار در حالی که جریان جریان DC را مسدود می کند استفاده کرد. آنها همچنین می توانند نوسانات منبع تغذیه را از قطعات حساس الکترونیکی جدا کنند (ایزوله کنند)

به طور کلی، خازن‌ها با ذخیره انرژی، فیلتر کردن سیگنال‌ها، صاف کردن جریان برق و فعال کردن قابلیت‌های مختلف در مدارها، نقش حیاتی در دستگاه‌های الکترونیکی دارند.

 

 

در اینجا یک قیاس برای کمک به درک خازن ها وجود دارد: یک پمپ آب و یک مخزن فشار را تصور کنید. پمپ آب را به مخزن هل می دهد (انرژی را اعمال می کند) که فشرده می شود (انرژی ذخیره می شود). خازن مانند مخزن عمل می کند و انرژی پتانسیل الکتریکی را به جای فشار آب ذخیره می کند. هنگامی که فشار را از مخزن آزاد می کنید، جریان آب را افزایش می دهید.

 

 

این نمودار دو صفحه فلزی را نشان می دهد که توسط یک دی الکتریک از هم جدا شده اند. بار مثبت به یک صفحه و بار منفی به صفحه دیگر جذب می شود. میدان الکتریکی با فلش های بین صفحات نشان داده می شود.


 

 

 

 

 

 

 

شما میتوانید برای سفارش قطعات الکترونیکی و خازنهای مورد نظر خود با همکاران مجرب تسلا مدار تماس حاصل فرمایید ؛ و یا پیش از آن مقاله تامین کننده قطعات الکترونیک را مطاله فرمایید .

 

امتیازی ثبت نشده است
+
+
 اصفهان - اپادانا دوم - ک لاله - نبش بن بست مهر - پ ٧٥ 
 info@teslamadar.com
 36624180

طراحی و پیاده سازی توسط : ديجيتال مارکتينگ يلدا