تقسیم بندی بردهای مدار چاپی

 

تقسیم بندی بردهای مدار چاپی از لحاظ مواد خام تشگیل دهنده

ما در این مقاله قصد داریم تا شما را با انواع برد های مدار چاپی  (pcb)  از لحاظ مواد خام تشگیل دهنده آشنا کنیم.

برد مدار چاپی صفحه ای است شامل مدارهای الکتریکی  که در  انواع مختلف ، سایز های مختلف ، جنس های مختلف ، تکنولوژی های مختلف ، لایه های مختلف ، کیفیت های مختلف و .... تولید میشوند

برد مدار چاپی از لحاظ مواد خام تشگیل دهنده میتواند شامل حالت های زیر باشد :
فایبر   ، راجرز ،  فلکسی بل  ، آلومینیوم

 

فایبر  : فیبر فنولیک ( مقوای فشرده )، فایبر گلاس (الیاف پشم شیشه )

فیبر فنولیک : از ترکیب لایه های کاغذ در محلول فنل ساخته می شود و رایج ترین نوع فیبرمدار چاپی می باشد .این فیبر به رنگ زرد پر رنگ و یا قهوه ای بوده و به راحتی سوراخ می شود. این فیبرها به صورت استاندارد در ضخامتهاى 1، 5/1 و2 میلىمتر ساخته مىشوند، و لایه مس روی آن بر اثر حرارت زیاد هویه، به راحتی جدا می شود و به همین دلیل در دستگاههای حساس و گرانقیمت استفاده نمی شود. فیبرهای XPC-FR1-FR2-FR3 در رده فیبرهای فنولیک قرار میگیرند که در بازار ایران به نام فیبر استخوانی مشهورند ،  قیمت آنها ارزان است و معمولا برای بردهای یکرو استفاده می شوند

 

فیبرهای فنولیک یا فیبر استخوانی در برد مدار چاپی
فیبرهای فنولیک یا فیبر استخوانی


 

فایبر گلاس :

فایبر گلاس کامپوزیتی از الیاف شیشه با مواد پلیمری است که از پشم شیشه به عنوان ماده ی تقویت کننده و از مواد پلیمری به عنوان مواد زمینه استفاده می‌شود. این فیبر تحمل حرارت زیاد را دارد و از نظر استحکام نیز مقاومتر از فیبر فنولى است. چون ارتـباط بین پایـه هاى عنـاصر از پشت ایـن نـوع فـیبر دیـده مىشود، مونتاژ مدار و بررسى آن هنگام تعمیر آسانتر است. فیبرهای  G10 , G11, FR4, FR5 در رده فیبرهای قایبر گلاس قرار میگیرند و به علت قدرت تحمل حرارت و استحکاِم این نوع فیبر، از آن در دستگاههاى گرانقیمت استفاده مىشود.

 

 برد مدار چاپی فایبر گلاس FR4
 فایبر گلاس FR4

 

راجرز (rogers) :

برد های راجرز برد های خیلی نازک و با دی الکتریک بالا میباشند . شرکت راجرز مواد مختلفی با ویژگی­های متنوع برای استانداردهای مختلف ارائه نموده است. ممکن است در یک برد چند لایه، از مواد مختلفی در لایه ­ها استفاده گردد .  از تفاوت های برد راجرز و برد های FR میتوان به قیمت بالای برد های راجرز در ازای تکنولوژی بالاتر آن ها اشاره کرد.
بسته به نیاز و محدودیت­های پیش­روی یک طراحی ممکن است نیاز باشد تا از مواد دیگری غیر از FR4 در تولید برد مدار چاپی استفاده شود. به عنوان مثال بردهای RF که فرکانس کاری بالایی دارند، نیازمند استفاده از موادی با ثابت دی­الکتریک پایدار برای نمونه­های مشابه از یک برد هستند. انتخاب ماده برد به پارامترهایی نظیر هزینه نهایی محصول، طراحی محصول، دما و فرکانس کاری و غیره بستگی دارد

 

برد مدار چاپی راجرز (rogers)
برد مدار چاپی راجرز (rogers)

فلکسی بل (Flexible PCB) : 

برد های مدار چاپی انعطاف پذیر در حقیقت ترکیبی از فیبر مدار چاپی و سیم های مدور هستند که میتوان از مزایای هر دو استفاده کرد . در رابطه با فن آوری به کار رفته در این برد ها میتوان به فن آوری فوتولیتوگرافی اشاره کرد. به همین دلیل این نوع برد های مدار چاپی انعطاف زیادی از نظر هندسه بسته بندی دارد و با تمامی این شرایط تراکم دقیق و تکرار پذیری برد مدار چاپی را دارد.
بردهای مدار چاپی انعطاف پذیر(Flexible PCB) در کاربردهای زیادی، جای بردهای مدار چاپی معمولی را گرفته است. این تکنولوژی مزیت­هایی نظیر رفع مشکل اتصالات داخلی بردها، کاهش وزن، کاهش فضا و هزینه مونتاژ را دارد. این دسته از بردهای مدار چاپی خود به دو دسته انعطاف پذیر پویا (انعطاف­پذیری یا تحمل فشار در بازه از زمان و در حین کار) و انعطاف­پذیر ثابت (منعطف طراحی شده است و در همان حالت می ماند.) تقسیم می­شوند.

 

 برد مدار چاچی فلکسی بل (Flexible PCB)
 برد مدار چاچی فلکسی بل (Flexible PCB)

 

آلومینیوم :

برای انتقال حرارتی بهتر در بردهایی که حرارت بالایی تولید می­کنند از مدارات چاپی آلومینیومی استفاده می­شود.
ساختار این نوع از مدار چاپی ها به این شکل است که یک لایه نازک رسانای حرارتی دی الکتریک ما بین فویل مسی و ماده پایه فلزی (آلومینیومی) قرار دارد که وظیفه انتقال حرارت از سطح چاپ طرح مدار چاپی (فویل مسی) را به سطح زیرین فلزی (آلومینیومی) دارد .
رسانای حرارتی استفاده شده در این نوع از PCBبردهای مدار چاپی ا به طور میانگین 10-5 برابر بیشتر از رزین های اپوکسی (FR4) انتقال حرارت را انجام می دهند و این امر کاربرد این محصول را بیشتر کرده است.
اگر چه مبدل های برق و منابع تغذیه و صنایع روشنایی LED از بزرگترین مصرف کنندگان این نوع مدار چاپی هستند اما شرکت های خودرو سازو RF هم بدنبال استفاده از مزایای این نوع PCB هستند .

 

برد مدار چاپی آلومینیوم
برد مدار چاپی آلومینیوم

 

 

 

شرکت تسلا مدار، تامین کننده انواع برد مدار چاپی (PCB)  ، جهت افزایش کیفیت تولیدات شرکتها و متخصصان توانمند داخلی با امکان سفارش نمونه , باقابلیت تحویل تعداد بالا درزمان کوتاه , تضمین کیفیت , نظارت و مشاوره کارشناسان خبره در روند سفارش مفتخراست متناسب با نیاز و سفارش مشتری هر یک از این مواد در ساخت بردها را استفاده نماید

 

 

امتیازی ثبت نشده است
+
+
 اصفهان - اپادانا دوم - ک لاله - نبش بن بست مهر - پ ٧٥ 
 info@teslamadar.com
 36624180

طراحی و پیاده سازی توسط : ديجيتال مارکتينگ يلدا